هنر فردی

آموزش هنرهای کاربردی عمومی

هنر فردی

آموزش هنرهای کاربردی عمومی

  • ۰
  • ۰

در این نوشته بر اساس یافته های تاریخی مستند از کتب تاریخی و دانشگاهی، در باره بازی شطرنج، تاریخچه آن و کلیاتی در این مورد صحبت می کنیم و شما را بیشتر با این موضوع آشنا خواهیم کرد.

تارÛ?Ø®Ú?Ù? شطرÙ?ج

ریشه و منشاء شطرنج

بسیاری از کشورها ادعا میکنند که آنها بازی شطرنج را در فرم ابتداییش اختراع کرده اند. رایج ترین باور این است که ریشه ی شطرنج از هند می آید، جایی که به آن Chaturanga میگفتند که بنظر میرسد در قرن 6 م هجری قمری اختراع شده باشد. اگر چه باور عمومی بر این است که بعد از هندی ها، ایرانی ها نسخه ی مدرن تر آن را اختراع کردند. در حقیقت، قدیمی ترین قطعه های شطرنج شناخته شده، در کاوش سرزمینهای باستانی پارسی پیدا شده است.

شطرنج امروزی

در ابتدا، مهره ها در شطرنج اروپایی، حرکت های محدودی داشتند. فیل تنها میتوانست دو خانه بصورت مورب حرکت کند. یا وزیر میتوانست یک خانه مورب حرکت کند. سرباز در حرکت اول نمیتوانست دو خانه حرکت کند. در انتهای قرن 15 م، قوانین مدرن با ایتالیا اقتباس پیدا کرد. سرباز میتوانست بیش از 2 خانه در حرکت اولش داشته باشد. حرکت فیل تغییر کرد و وزیر قوی ترین مهره ی شطرنج شد. در اروپا از آنموقه تا الان، این بازی تقریبا ثابت مانده است. در اوایل قرن نوزدهم این قوانین نهایی شدند.

مجبوب ترین طراحی مهره ها، ازمجموعه ی Staunton توسط Nathaniel Cook در سال 1849 ساخته شد؛ و توسط Howard Staunton که بازیکن پیشتاز در زمان بود تایید شد و با Fédération Internationale des Échecs (FIDE) در سال 1924 تصویب شد.

...

توضیحات بیشتر را در لینک اصلی زیر بخوانید:

بازی شطرنج چیست؟ آشنایی کلی با تاریخچه آن

  • ۹۸/۰۴/۱۶
  • elsa molaei

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی